Sproggren

Elever & forældre


Læs her, hvordan forældre, børn og unge oplever materialer og undervisning fra Sproggren

 

“Synes, det har været super, man indlærer mere, fordi man bliver ikke træt på den samme måde.”
Læs udtalelser fra flere VUC-studerende og se billeder fra deres dag med Sprog i Bevægelse, da Sproggren var på besøg for at demonstrere en ny måde at gå til den danske grammatik på.

Meretes metoder sætter sig spor, der holder langt længere.
“Bare det kunne være SÅ sjovt at gå i skole hver dag”, var beskeden fra min 13 årige søn Marc efter en uge med Meretes ”Sprog i Bevægelse”.
Begge mine drenge på 11 og 14 har i løbet af sommeren 2010 deltaget på kurser tilrettelagt ud fra Meretes metoder, og hjem er kommet to drenge, som har knækket en masse grammatikkoder i og omkring det danske sprog. Begge drenge vil meget gerne på flere kurser med Merete.
Som forældre er det vores indtryk, at Meretes metoder sætter sig spor, der holder langt længere end den uge som kurset tager. Begge drenge har fået nyt mod på det danske, der er så svært for dem, efter at have haft deres første hhv. 3 og 5 år i en fransk skole.
Udover danskkompetencer har begge drengene fået øget deres selvværd og selvtillid, og de angriber nu deres dansk-lektier med en tro på, at de kan knække koden og komme på omgangshøjde med deres jævnaldrende. Her et halvt år efter ser vi stadig fremskridt.
Hvis du har et barn, som trænger til hjælp til at knække koderne omkring det danske sprog, så kan Meretes ”Sprog i Bevægelse” så varmt anbefales.
Bente Zinck, mor til camp-børn

Sprog_og_Tal_i_Bevaegelse_Sproggren (101)

Hun er blevet mere klog på sig selv og ved, hvordan hun skal arbejde med faget.
Vores datter har 2 gange fået undervisning af Merete – på en camp og senest i en meget lille gruppe af 2 personer (privatundervisning). Begge oplevelser har været helt enestående.

I den store gruppe oplevede vores datter, at hun ikke er alene, at hun ikke dum, og at hun kan rykke meget på kort tid. Senest har vi været så privilegeret at få Merete – på næsten” ene” hånd i 5 dage. Her har vores datter flyttet sig fagligt næsten urealistisk meget! (fra 42 % rigtige svar til 92 % rigtige svar) – og hun har elsket det. 
Hun vil gerne gentage ugen igen. Det har været sjovt, spændende og inspirerende. Hun er blevet mere klog på sig selv og ved, hvordan hun skal arbejde med faget. Det har givet et kick – selvværd og selvtillid er i top. Jeg vil gerne give Merete mine bedste anbefalinger.
Mette M Pørksen, mor


Man skal have viljen til at lære, ellers kan man godt glemme det.
Undervisningsformerne var fede, for de åbnede nogle helt nye synspunkter, men man skal have viljen til at lære ellers kan man godt glemme det. Jeg nød ihvertfald hvert sekund og jeg fik en masse gode venner. Jeg anbefaler alle der har svært ved matematik at tage på matematikcamp.
Andreas Kolding Pedersen (deltager på MatematikCamp)

 Sprog_og_Tal_i_Bevaegelse_Sproggren (78)

Mikkel har lært mere dansk på de 3 uger end på et helt skoleår.
Da jeg første gang sendte Mikkel på Stave-LæseCamp var det med ret stor skepsis – hvor meget kan man nå på en uge? Denne skepsis blev gjort helt til skamme. Ikke alene var Meretes metoder effektive for indlæringen, men jeg fik samtidig en dreng hjem, som havde haft det rigtig sjovt selvom der var hårdt arbejde i mange timer hver dag. 
Det er blevet til 3 gange en uge og jeg er sikker på at Mikkel har lært mere dansk på de 3 uger end på et helt skoleår – skolen har flere gange kommenteret at han havde rykket sig helt enormt efter en camp. 
Mikkel har Aspergers syndrom og er ret ordblind, men det har ikke forhindret Merete i at få en rigtig god og direkte kommunikation med Mikkel. Han snakker tit om Merete og oplevelserne på de 3 camps. Jeg kan kun anbefale Meretes undervisningsmetoder.
Bente Raffnsøe, mor og Overlæge på Radiologisk afd. Rigshospitalet


Hvis man har vilje til at lære, så skal Merete nok sørge for resten.
I undervisningen er der plads til alle. Dårlige som gode, små som store og tykke som tynde. Jeg har altid været genert hvad der angår engelsk, men efter en uge med Merete er der blevet vendt og op ned på en masse brikker, og det har gjort at jeg har rykket mig 2 karakterer i skolen, er blevet generelt mere selvsikker og tør tage en masse chancer. Det synes jeg er fantastisk. Hvis man har viljen til at lære, så skal Merete nok sørge for resten.
Mie Kmiecik (deltager på EngelskCamp)

Sprog_og_Tal_i_Bevaegelse_Sproggren (19)

Når der er et spørgsmål er jeg ikke længere bange for at række hånden op!
Jeg syntes at Engelsk og Matematik-campene var FANTASTISKE. De har både gjort, at jeg har lært meget mere i fagene, andre måder at løse fagene/stykket på, og har udviklet min personlighed så jeg føler, at jeg er blevet stærkere og ved ,hvem jeg er og hvilken vej jeg vil. Jeg er også blevet mere sikker på mig selv, så når der er et spørgsmål i klassen, er jeg ikke længere bange for at række hånden op! Der var også nogle VIDUNDERLIGE lærere på.
Amanda 😀 (deltager på Engelsk- og MatematikCamp)

Sproggrens DANSK

Sprog i Bevægelse til 1.-10. kl.

Grammatik og stavning – også til unge og voksne. Instruktionerne gør det nemt at formulere læringsmål, og det faglige indhold følger Fælles Mål. Sparer dig for mange timers forberedelse og gi’r ny inspiration.
Ordene stammer fra Sproggrens egen ordbank på over 20.000 ord.

Populær LÆSEHYGGE

Min e-bog LÆSEHYGGE

er efterhånden blevet downloadet mere end 10.000 gange. Bruges af forældre, pædagoger, lærere og bibliotekarer i hele landet til at sprede glæde og læselyst blandt børn.
E-bogen erstattes nu af 3 mail-serier. Dem kan du læse mere om her.

Bevægelse til tosprogede

DSA = Dansk2 i Bevægelse

Den faglige ’familie’ blev i 2016 udvidet med materialer og inspiration til Dansk som Andetsprog.
Aktiviteterne er udviklet for at give plads til mere dialog, glæde og bevægelse, og emnerne er relateret til deltagernes hverdag.

 

Vendekortene kan selv

Sproggrens over 1.000 vendekort

Et vendekort har f.eks. en opgave på den ene side og facit på den anden. Kortene kan bruges til dansk, matematik, engelsk og dansk2.
Ideelle til pararbejde og velegnet til selvkontrollerende opgaver og lektiehjælp.

 

Konceptbeskrivelse

Sproggren blev dannet 14. november 2008 med det formål at gøre såvel undervisning som læring mere inspirerende ved at få kroppen med.
Stifter og udvikler Merete Løvgreens vision var og er stadig at skabe helt konkrete aktiviteter og oplæg til lærere og undervisere, så de nemt og hurtigt kan inddrage bevægelse i deres lektioner uden at miste det faglige fokus.
Derudover skabes der løbende tips, inspiration og opgavekort til forældre og lektiehjælpere, som træner de basale færdigheder uden for skolen.
Det har bl.a. resulteret i e-bogen LÆSEHYGGE, som utallige familier, lærere, pædagoger og bibliotekarer allerede har downloadet.
Start-Pakker til skolestartere er ligeledes blevet populære, når forældre vil sikre den basale viden.
Det store ønske er at give mange flere børn, unge og voksne lyst til og mulighed for at lære de vigtigste fag – dansk, engelsk og matematik – så de har større mulighed for at få en uddannelse.
For at sprede budskabet om metoden Sprog & Tal i Bevægelse holdes der kurser bl.a. via CFU og på den enkelte skole.
I 2016 rundede Sproggren skole nr. 600 her i Danmark, hvor man bruger aktiviteterne, lige som mange forældre er blevet inspireret af konceptet Lektiehygge. Flere camps i landet bruger nu også materialerne, når børn og unge skal rykkes hurtigt både fagligt og personligt.
I 2016 fik Dansk2 i Bevægelse til voksne nydanskere premiere, og flere idéer får løbende lov til at folde sig ud i takt med jeres ønsker, behov og forslag.