Hvad? D2iB
Hvad er Dansk2 i Bevægelse?
Dansk2 i Bevægelse er kort fortalt en undervisningsmetode udviklet af Merete Løvgreen.
Den er inspireret af læringsstilsteorien og har glæden ved læring og bevægelse som sit helt primære omdrejningspunkt.
Hver aktivitet indeholder en grundig beskrivelse af formål, materialer, arbejdsformer, tidsforbrug og instruktion til de forskellige muligheder, som indeholder forslag til bevægelse, fordybelse og skriftligt arbejde med emnet. Derudover er der skilte, ord, sætninger, arbejdsark og evt. regler og tjeklister med, hvilket gør, at du er fagligt godt klædt på i forhold til variation, bevægelse og fordybelse.
Du kan altså – med dette materiale i hånden – gå i gang nu!
Ordene, der bruges til ord- eller sætningskort, er alle udvalgt med største omhu for dels at ramme niveauet, dels at flette relevante emner ind i sproget. Der er hentet ønsker og inspiration hos undervisere og kursister, skriftlige materialer og overordnede mål for, hvad man skal igennem i danskundervisningen.
Endelig har jeg selv tænkt meget over, hvordan man hurtigst får det mest brugbare ordforråd og de passende faste udtryk ind under huden.
Som en af de allerførste lærere med linjefaget Dansk som Andetsprog, prøvede jeg mig allerede frem i 2005/6 med mine folkeskoleklasser og mange tosprogede elever. Senest for alvor i 2015, hvor jeg begyndte at undervise flygtninge på frivillig basis og lavede et samarbejde med UCplus Sprogcenter Greve. Aktiviteterne er ment som et supplement til bøger og computere og skruet sammen, så kroppen kan være aktiv under indlæringen og senere kan hjælpe hjernen med at huske stoffet.
Til denne målgruppe er der i øvrigt taget hensyn til, at mange kursister kan være generte eller tilbageholdende af forskellige årsager. At de ofte har en masse andet at spekulere på og har en alder/modenhed, som gør, at de ikke bare skal bedes om at slippe alle tøjler og slå vejrmøller hen ad gangen.
Gå den direkte vej til Sproggrens
MATEMATIK-materialer