Hvem? D2iB
Hvem er til Dansk2 i Bevægelse?
Dig som underviser i Dansk som Andetsprog, hvis du:
- trænger til ny inspiration
- gerne vil spare tid på forberedelse
- er klar til at prøve noget nyt eller bygge videre på egne tiltag
- ville være glad for at få nogle helt konkrete idéer og materialer
- godt ved, at fysisk aktivitet gavner indlæringen
- ville være lettet over at kunne gå i gang med det samme
Dine kursister, hvis de godt kunne trænge til:
- at få brugt kroppen i undervisningen af og til
- at opleve nye måder at få forklaret stoffet på
- at blive mødt med forståelse for deres læringsstil og forskellige behov
- at blive rystet sammen på anden vis end fra deres plads
- at fordybe sig i hvert emne, mens de alligevel får bevæget sig
- at opleve stavning og grammatik i relevante og alderssvarende rammer
- at få gode oplevelser med smil på læben, mens de træner det faglige indhold
De mange forskellige aktiviteter fra Sproggren er bygget op omkring et særligt emne, som har relevans for målgruppen, f.eks. rengøring, transport, småsnak med kolleger osv.
Ordforråd, dialog, udtale og grammatik er derefter flettet ind i emnet, så det, der tales og skrives om, kan bruges i dagligdagen.
Således kan de fleste unge og voksne kursister se et reelt formål med indholdet og derved blive endnu mere motiveret for at lære dansk.
Som nydansker kan det være en ekstra fordel, at der hver gang er rig mulighed for at gå i dybden med det enkelte ord eller hele sætningen.
En side fyldt med opgaver på et svært sprog kan tage modet fra mange, hvorfor jeg selv er meget glad for at arbejde med ord- og sætningskort. Ordforrådet udvides og udtalen forbedres, mens man arbejder med de små sproglige nuancer, som nemt kan drukne i det uoverskuelige skriftlige arbejde.
Alle aktiviteter er skruet sammen, så der kan differentieres på holdet, ligesom man kan justere aktivitetsniveauet alt efter, hvilke fysiske rammer og andre forhold man har til rådighed.
- Er man i et klasseværelse, på en gang eller i en gymnastiksal?
- Er man inden- eller udendørs?
- Har man 10 minutter eller en hel lektion til rådighed?
- Kan man dele holdet op, så nogen arbejder selvstændigt ude på gangen, mens man hjælper andre inde i klassen?
Man kan såmænd også blot vælge at fokusere på den stillesiddende fordybelse engang imellem.
Uanset hvad, tilbyder Dansk2 i Bevægelse stor fleksibilitet, så du som underviser kan indrette undervisningen mest optimalt efter netop jeres forhold.
Gå den direkte vej til Sproggrens
DANSK2-materialer.