Hvem? TiB
Hvem er til Tal i Bevægelse?
Dig som lærer, hvis du:
- trænger til ny inspiration
- godt ved, at fysisk aktivitet gavner indlæringen
- er klar til at prøve noget nyt eller bygge videre på dine egne tiltag
- ville være glad for at få nogle helt konkrete idéer og materialer
- gerne vil spare tid på forberedelse
- er lettet over at kunne gå i gang med det samme
- har lyst til selv at få en lidt anden rolle end den i klasseværelset
- sammen med dine kolleger vil ha’ en konkret løsning på reformens krav om 45 minutters bevægelse om dagen
Dine elever, hvis de godt kunne trænge til:
- at få brugt kroppen i undervisningen af og til
- at opleve nye måder at få forklaret stoffet på
- at blive mødt med forståelse for deres læringsstil og forskellige behov
- at blive rystet sammen på anden vis end i klassen
- at fordybe sig i hvert emne, mens de alligevel får bevæget sig
- at opleve matematikken i andre rammer, end de plejer
- at få gode oplevelser med smil på læben, mens de lærer matematik
De mange forskellige aktiviteter er målrettet alle slags elever i indskolingen og på mellemtrinnet – børn og unge, som har brug for at bevæge sig og/eller røre ved ting, når de skal lære.
Indskolingen har længe haft et stort forspring i forhold til sjove og anderledes aktiviteter, men jeg synes også, at de større børn og vores unge skal op af stolene – og tag ikke fejl. De er vilde med at bevæge sig, mens de lærer!
Har du røre-/gørebørn, vil Tal i Bevægelse i den grad kunne hjælpe dig med at stimulere dem og øge deres indlæringsmuligheder.
De tosprogede elever har ligeledes stor glæde af de mange forskellige aktiviteter, da der hver gang er rig mulighed for at gå i dybden med den enkelte opgave eller regnehistorie. Ordforrådet og de faglige begreber udvides, og man arbejder sideløbende med matematikken også med de små sproglige nuancer, som oftest drukner i det uoverskuelige skriftlige arbejde. Samtidig får de tosprogede børn og unge måske også en mulighed for at vise, hvor dygtige de er til andre ting i form af bevægelse og idræt, og hver en succesoplevelse tæller jo, når man kæmper med noget, der er svært.
Alle aktiviteter er skruet sammen, så der kan undervisningsdifferentieres, ligesom man flere steder kan justere aktivitetsniveauet alt efter, hvilke fysiske rammer og andre forhold man har til rådighed.
- Er man i et klasseværelse, en gymnastiksal eller en hal?
- Er man inden- eller udendørs?
- Har man 30 minutter eller en hel temadag til rådighed?
- Har man tiltro til, at nogle elever godt kan arbejde selvstændigt ude på gangen, mens man hjælper andre inde i klassen?
Tal i Bevægelse er udviklet med plads til stor fleksibilitet, så du som lærer kan indrette det mest optimalt efter netop DINE elever.
Gå den direkte vej til Sproggrens
MATEMATIK-materialer.