Hvordan? SiB
Hvordan bruges Sprog i Bevægelse?
Faglige discipliner såsom grammatik og stavning er krydret med leg, bevægelse, motorik og konkurrence. Til de ældre elever er bevægelserne tilrettelagt, så det ikke bliver for barnligt, men stadig kan få smilet frem.
Aktiviteterne er ment som et fagligt højt kvalificeret og varierende afbræk i den almene danskundervisning og kan derfor med fordel bruges som supplement til det skriftlige arbejde med grammatikhæfter, stile og diktater.
Derudover er mange af aktiviteterne målrettet, så de kan bruges i direkte forlængelse af ST-prøverne, hvor elevernes udfordringer bliver kortlagt meget præcist.
I flere aktiviteter lægges der desuden op til yderligere fordybelse og efterfølgende skriftligt arbejde på særlige elevskemaer, som knytter sig til emnet.
Da der er minimum 50 ord eller sætninger til hver aktivitet, får eleverne rig mulighed for at drøfte regler og undtagelser, særlige tips og gode råd, og ikke mindst få sat ord på den sproglige opmærksomhed, der virkelig indøves.
Kroppen er i bevægelse, men begge hjernehalvdele bruges også meget mere aktivt, hvilket letter arbejdet med at få det nye stof lagret flere steder til senere brug.
Utallige gange har jeg og mine undervisere oplevet, at elever – når de senere sidder med deres skriftlige opgaver foran sig – pludselig smiler ved tanken om at have løbet ende mod ende med deres makker og derefter kan huske reglen. De genkalder sig ord og sætninger, men også følelser, sanseindtryk, bevægelser og farver på skilte og kort. Derved har de mange flere strenge at spille på, når stoffet skal indlæres og gerne blive hængende i lang tid.
Sprog i Bevægelse egner sig altså ikke kun til røre- og gørebørn, men til alle – også unge mennesker og voksne, som har brug for flere og måske helt andre måder at lære på, så hvorfor ikke prøve?
Gå den direkte vej til Sproggrens
DANSK-materialer.