Sproggren
Sproggrens Blok
Når inspirationen flyder, er mine bedste redskaber stadig blok og blyant. Det giver mine flydende tanker form og figur, når jeg bruger flere sanser og muskler til at flytte dem fra abstrakt til konkret.

Den ramme har jeg ønsket at genskabe her.

På Sproggrens Blok kan du altså risikere at få et indblik i mine tanker og overvejelser omkring undervisning, bevægelse, lærergerningen, motivation, elever, Sprog & Tal i Bevægelse, forskning, frivilligt arbejde, ildsjæle og Gå Dansk - samt anekdoter fra mit liv som elev, lærer, voksenunderviser og kursusholder.

Jeg vil dele de oplevelser, som gør indtryk på mig personligt. Måske sætter de også noget i gang hos dig.

Tak, fordi du læser med.

Merete Løvgreen, Sproggren
Er det godt eller skidt at have flere sprog?

Er det godt eller skidt at have flere sprog? Det har forskning fra USA et bud på, mens man på en skole i Svendborg har erstattet de nationale tests med sprogportrætter.

En artikel fra Bliv Klog med overskriften ’Flersprogede elever har skarpere hjerner’ fangede mig netop, og den er slet ikke så tosset at bruge nogle af sine kostbare minutter på.

Forskning fra USA har nemlig vist, at flersprogede rent faktisk har skarpere hjerner, bedre kan multitaske, huske og bruge deres forskellige sprog.

Wise Words & sprogportrætter

Gro Caspersen, lærer fra Svendborg, er meget optaget af, hvordan vi i undervisningen synliggør og anerkender disse sproglige styrker.

Det gør hun bla. gennem sit projekt Wise Words og begrebet ’sprogportrætter’, som i modsætning til f.eks. de nationale tests begge sætter fokus på det, man kan, fremfor det man endnu har svært ved. Vigtigt, interessant og spændende.  

Men hvad med de halve sprog?

Jeg er som udgangspunkt fuldstændig enig i, at flersprogethed kan være en kæmpe fordel, når man mestrer sprogene på et niveau, så de kan bruges i praksis og ikke står i vejen for hinanden.

I skrivende stund mindes jeg dog også en heftig debat og flere artikler om det svære i at have to halve sprog. Noget, jeg senere har oplevet som yderst frustrerende hos flere af mine egne elever og deres forældre, og som også nævnes i artiklen som diskursen om de ’halvsprogede’.

Uanset hvad, må det uvægerligt give en følelse af afmagt, hvis man f.eks. kun kan tale om følelser og personlige ting med familien på sit modersmål, mens alt omkring skolen og verden udenfor kun kan omtales med et dansk ordforråd.

Mere af det positive, tak!

Som med de fleste andre undersøgelser og forskningsresultater tager jeg derfor denne undersøgelse med et blødkogt æg og et gran salt, men tag ikke fejl.

Jeg hylder så absolut den positive vinkel på flersprogethed. Det kunne vi godt bruge meget mere af. At opfatte vores to-/flersprogede elever som en ressource fremfor en belastning. Sikken en forskel det kunne gøre. Både for det enkelte individ og for vores samfund.

Læs Mere

Skolelicens til bevægelse

Sproggrens Skolelicens

er en yderst fornuftig investering for en skole, som gerne vil gå forrest eller i hvert fald stå stærkt i forhold til bevægelse i undervisningen

En skole, som vil give sine lærere optimale vilkår for forberedelsen af faglig undervisning, som understøttes af fysisk aktivitet og læringsstile – og endda også giver masser af plads til fordybelse i det konkrete emne.

En skole, som tager variation i undervisningen alvorligt og ved, hvor vigtigt det er for både elever og lærere, at der sker forskellige ting i løbet af skoledagen.

HVAD?

Ved køb af f.eks. Skolelicens for Alle 4 fag får I:

  1. Adgang til samtlige af Sproggrens dansk, DSA, engelsk- og matematik-aktiviteter + opgavekort som pdf-filer
  2. Rabatkode, som skærer 10% af prisen på udvalgte produkter i Sproggren-Shop
  3. 20% rabat på kurser til skolens ansatte

Aktiviteterne til bevægelse og fordybelse dækker emner fra 0.-10. klasse fordelt på:

  • dansk til alle trin
  • dansk som andetsprog til alle trin (DU1+2+3)
  • engelsk & matematik til hhv. indskoling og mellemtrin


Indholdet i hver Skolelicens er yderst velegnet til den normale klasse- og holdundervisning i skoler og på sprogcentrespecial- og værkstedsundervisningsprog- & lektiecaféervikartimeremneuger såvel som intensive læringsforløb & camps.

Derudover kan ord og sætninger snildt bruges til egne eller andres idéer til fysisk aktivitet i undervisningen – eller blot fordybelse i mindre grupper omkring stavning, grammatik, sproglig opmærksomhed og matematik.

Der vil løbende blive tilføjet nye aktiviteter, som altid vil blive nævnt under Nyheder på velkomstsiden.

HVEM?

Alle skolens ansatte får adgang via den kode, der bliver mailet til jer. Ved større sammenlagte skoler gælder licensen pr. institutionsnr.
Uni-login gælder altså ikke på Sproggren-Shop.

HVORDAN?

Ved at tilføje dette produkt til kurven og udfylde felterne i betalingsvinduet + angive institutionsnr., har du gjort dit.

I løbet af et par dage modtager skolen en faktura – pr. mail eller elektronisk.
Derefter mailer Sproggren licens-aftalen med skolens brugernavn og adgangskode, som fra det tidspunkt gælder for alle skolens ansatte.

Når I logger ind, kommer I til en velkomstside med korte og konkrete anvisninger. Herfra kan I gå direkte til oversigten med filer og emne-indhold, så I kan vælge og vrage til ‘instant download’.

Det faglige indhold og instruktionerne vil spare jer for en formue i forberedelsestimer og skabe masser af læring og glæde blandt jeres elever.

HVOR LÆNGE?

Licensen varer et år fra oprettelsesdatoen og fornys automatisk, med mindre andet er aftalt.

Opsigelse skal foregå skriftligt til merete@sproggren.dk og blot være modtaget inden udløbsdatoen.

 

Læs Mere

Det får vi aldrig penge til!

‘Skolens penge hænger jo ikke på træerne.’

‘Det får vi aldrig lov til at købe.’

‘Jeg får som regel nej, når jeg beder om penge til nyt materiale.’

Sætninger, jeg har hørt igen og igen og igen, når jeg har mødt lærere på kurser og til messer. Penge er som i så mange andre sammenhænge en af de største faktorer, når det gælder udviklingen af god undervisning. Hvad enten det er i form af forberedelsestimer, konkrete indkøb eller antal kopier, man må tage pr. lærer.

Det er så ærgerligt, men jo også forståeligt nok i en tid, hvor der skal spares på alting. De kortsigtede besparelser opvejer imidlertid langt fra de langsigtede konsekvenser det har altid at gøre det samme, så af og til må der jo fornyelse til.

Med KvikKøb har jeg derfor gjort det muligt at købe enkeltaktiviteter til en meget favorabel pris. Så kan den enkelte lærer, vikar eller studerende selv bestemme og stadig få masser af faglighed og bevægelse i sin undervisning.

For meget få penge.


Se dig omkring blandt de mange muligheder – der burde helt sikkert være noget, der passer til lige netop din smag.

Læs Mere

Så meget mere end bare en fiks idé om bevægelse..

Da jeg stiftede mit firma Sproggren for nu 8 år siden, var det oprindeligt for at gøre noget ved undervisningen i Dansk som Andetsprog. Jeg var på det allerførste hold med linjefaget fra seminariet og scorede det ene af landets 13-taller i analyse af undervisningsmateriale. I min tid som folkeskolelærer fik jeg erfaring med undervisning på alle klassetrin, men også glæde af mange tosprogede elever i et trist og bart kælderlokale – hvor der så i det mindste var god plads til begejstring og masser af bevægelse. Derudover bestred jeg stillingen som tosprogskoordinator på min skole, lavede kurser for kolleger og kommunen i DSA og havde i det hele taget fostret mange tanker om, hvorfor og hvordan vi kunne gøre det meget bedre.

Merete_Loevgreen_folkeskolelaerer

Fra min tid som folkeskolelærer med nogle af mine skønne elever.

Trods alle de gode intentioner og idéer blev det dog ikke der, fokus blev lagt først, da jeg af mange rådgivende iværksætterguruer blev advaret om, at markedet var alt for smalt til at starte en helt ny virksomhed op omkring det. Jeg besluttede mig således for at bygge det hele op fra grunden – først med dansk, så matematik, dernæst engelsk og nu endelig også dansk som andetsprog – alt sammen med bevægelse.

Sproggrens_DSA

Et ord ad gangen..

Og det har virkelig været en spændende rejse, hvor jeg ofte er blevet udfordret på min vedholdenhed og vision om at gøre det lettere for alle at lære ved at få kroppen og det gode humør med undervejs. Hvor jeg har kontaktet utallige politikere, embedsmænd og fagfolk for at forklare, at bevægelse og indlæring ikke bare var en fiks idé, men ramme alvor, hvis vi skulle hjælpe mange flere elever – i alle aldre.

Sproggrens_indehaver

Ved mit skrivebord, hvor jeg har tilbragt oceaner af timer – uden ret meget bevægelse ;o)

Og vedholdenhed har virkelig været et ‘must’ på denne færd, for at komme ind på dette marked som en lille enkeltkvindevirksomhed er bestemt ikke let. Det har i den grad kostet sved, tårer og primalskrig i puden, når frustrationerne hobede sig op, og jeg følte, jeg ingen vegne kom. Når jeg skrev og ringede, og ingen svarede. Når jeg gang på gang fik skudt i skoene, at ’jeg jo ikke havde en akademisk baggrund’. Når jeg igen og igen kom bagud med regningerne, fordi betalinger fra det offentlige ofte trak ud, og banken ikke troede på min vision.

Sproggren_udvider

En af de mange gange, hvor de dystre udsigter blev gjort til skamme – her ankommer ekstra lagerplads i form af en kæmpe container i baghaven!

Gudsketakoglov har årene heldigvis også budt på masser af begejstring, søde mails, rørende billeder, sug-i-maven-oplevelser med undervisning og kurser, et hav af kram og mange vilde sejrsdanse på stuegulvet med min hund, når tingene lykkedes. Og i dag føles det fantastisk – alt sammen!

Sproggrens_vaerksted

Et kig ind i Sproggrens værksted, hvor tusindvis af kort er blevet produceret i tidens løb.

Jeg har udviklet, så det sprøjtede. Jeg har forhandlet priser og leveringstider med diverse underleverandører. Jeg har testet kartontykkelse, farver, lamineringslommer, papkasser, ærteposer, skriftstørrelse og logoforslag. Jeg har pakket bolde og sjippetov til den store guldmedalje. Jeg har slæbt kufferter rundt i landet og op og ned af trapper. Jeg har lamineret i hundredetusindvis af ark – først siddende foran TV i stuen hver aften og weekend, siden mere professionelt og ergonomisk korrekt stående ved et godt arbejdsbord i mit værksted.

Lamineringsdronning_fra_Sproggren

Laminering ved stuebordet – rekord på 3.000 ark på én weekend ;o)

Jeg har råbt og skreget, når endnu en printer var slidt ned, og jeg skulle flytte alt rundt på mit lille kontor for at gøre plads til en ny. Jeg har kysset hver eneste pakke med materialer ’god vind’ og vinket til fragtmanden utallige gange med sug i maven over, hvor mange elever der nu kunne få glæde af bevægelse i undervisningen. Jeg har spekuleret mig selv halvt ihjel for at gøre mine ting så enkle, relevante og tidssvarende som muligt, så mange flere kunne lære, hvad de skulle. Jeg har knebet mig selv i armen for ikke at skråle højt af glæde, når jeg har fået lærere til at danse og grine en sen eftermiddag, mens de trænede deres engelske ordforråd.

Sproggrens_kursister

Glade og engagerede kursister.

Jeg har været flov, når jeg har fundet en lille taste- eller stavefejl i mine ting. Jeg har haft kvalme, når jeg har sendt mine materialer til anmeldelse, men heldigvis senere kunnet erstatte den med glædestårer, når jeg læste den endelige ’dom’ i Folkeskolen. Jeg har været rørt, når en mor har skrevet til mig om sit barns fremskridt og genvundne lyst til at gå i skole efter en af mine camps.

Underviser_Sproggren

Udvikler og underviser på en af mine mange camps.

Jeg har været lykkelig, når jeg blev krammet af en lærer, som fortalte mig, at jeg havde genantændt gnisten i hans profession.  Jeg har været ved at smadre mit tastatur, når et layout, tekster eller hjemmesiden drillede. Jeg har været kisteglad, når en far har fortalt om sin søns læsefremskridt, og jeg i øvrigt kunne se, at over 10.000 havde downloadet min første bog LÆSEHYGGE. Jeg har skullet lære så uendeligt mange ting – inkl. at optage mig selv på video, hvilket I endnu har til gode at se ;o)

Laesehygge_Sproggren

Dejligt endelig at kunne sidde med sin egen bog – Læsehygge – i hånden.

Jeg er blevet grinet af og klappet overbærende på hovedet af garvede folk i branchen, når de så mig slæbe mine kufferter ind på endnu en messe, som jeg helt ærligt ikke anede, om jeg havde råd til at betale for. Jeg er blevet kaldt ’Dronningen af Bevægelse’, en genial ildsjæl og et menneskeligt vippekrus, fordi jeg bliver ved med at komme igen med ny energi og nye idéer.

Jeg er blevet rådet til at lukke mit firma flere gange, fordi jeg i lange perioder havde kunnet leve meget bedre af kontanthjælp. Jeg er blevet beundret af folk for mit mod, min stædighed og min iver for at blive ved med at inspirere og udvikle nyt, selv om jeg ikke anede, om nogen kunne og ville bruge det til noget. Jeg er blevet hånet af tidligere kolleger og skoleledere, fordi jeg troede, jeg kunne bryde ud af den verden og rent faktisk inspirere andre med mine idéer.

Sproggrens_messestand

Messe-travlhed på Sproggrens stand.

Jeg har været rystende nervøs for at sende nyhedsbreve ud. Jeg har jublet og hoppet op og ned, når ordrer på flere hundrede tusind kroner er blevet forhandlet på plads. Jeg har været bange for at prale af mine materialer. Jeg har siddet med røde kinder, når jeg har set mig selv på TV. Jeg har skiftevis smilet og grædt, når jeg har regnet på, hvor mange tusind skoleelever mine materialer efterhånden når ud til på over 600 skoler. Jeg har klukket helt ned i maven, når jeg har lavet store kampagner med gratis materialer og fulgt flere tusinde læreres iver for at få fingrene i dem.

Sproggrens_undervisningsmaterialer

Mere end 140 kg undervisningsmaterialer klar til at komme ud på skolerne og gøre en forskel..

Jeg har elsket og også været nervøs for at få mine ting gransket af lærerstuderende i deres bacheloropgaver. Jeg har været pivstolt af mine resultater, men ofte kun turdet dele det med min hund, fordi jeg ikke ville være ’for meget’. Jeg har haft en fest med flere praktikanter og glædet mig over deres begejstring, når de har videreformidlet Sproggrens potentiale. Jeg har smilet indvendig, når jeg har været ude og handle og set mig selv på forsiden af avisen med overskriften: ’En iværksætter med succes’.

GaaDansk_Sproggren

Et slag minigolf på en af vores mange GÅ DANSK-ture i løbet af sommeren. Hvem mon vandt?

Jeg har igen og igen kastet mig over at donere materialer til diverse skønne formål her og i udlandet, undervist mange flygtninge frivilligt og startet mit nonprofit koncept GÅ DANSK op med sprudlende hjerte, fordi det føles godt. Helt ind i hver en lille celle af min krop.

Sproggren-donation_Thailand

Donation af materialer til 4 jungleskoler i Thailand.

I dag er jeg hudløst ærlig. I dag fejrer jeg, at jeg har holdt ved i 8 år som kvindelig iværksætter. I dag takker jeg alle mine elever, kunder og leverandører for jeres tillid og opbakning. Det gør mig stolt, glad og lykkelig, og jeg tør nu skrive det her, der og allevegne.

Rekord-ordre_Sproggren

Den største ordre til en enkelt kommune – klar til fragtmanden ;o)

Hjertelig tillykke til Sproggren.
Hjertelig tillykke til Sprog & Tal i Bevægelse.
Hjertelig tillykke til mig!

Læs Mere

Sproggren til Velkomstfesten

Lørdag, d. 10. september 2016 var en skøn dag! Da var jeg nemlig sammen med 6 beboere fra teltlejren i Næstved og en af mine ‘gamle’ folkeskoleelever til Velkomstfesten for flygtninge i Forum. Vi havde printet et hav af billeder fra vores mange GÅ DANSK-ture, viste film og diasshow, uddelte prøvepakker med materialer og fortalte vidt og bredt om vores erfaringer.

Sproggren_til_VelkomstfestenSproggren_til_VelkomstfestenSproggren_til_Velkomstfesten







Tusindvis af mennesker gik rundt og netværkede, fik gode råd til jobsøgning, talte om integration, dansede, sang, fik tårer i øjnene af rørende historier og krammede.

Jeg fik fortalt om og fremvist mine materialer til Dansk2 i Bevægelse, som bruges på flere og flere sprogskoler i landet, og selvfølgelig alt om GÅ DANSK. Bl.a. til den helt igennem vidunderlige Anne Marie Helger, som var meget med på at sprede idéen i eget netværk.

Var så glad for at være med til et event med så mange åbne mennesker, som gerne vil være med til at fremme integrationen i Danmark – for alles skyld. Jeg nød at vise, hvor enkelt og givende et tværkulturelt møde mellem nye mennesker kan være. Jeg blev rørt over de mange smukke kommentarer, vi fik med på vejen og de varme kram fra store personligheder.

Nu er jeg så bare endnu mere spændt på at se, hvor mange flere vi får med på bølgen ;o) 


Læs Mere

Brug dog bolden!

Tilbage i 2006, hvor jeg underviste min 3. klasse, var diktat en af de timer, der bare skulle overstås. Den time, som for mig altid startede med en meget dyb vejrtrækning ude på gangen og ofte sluttede med panderynken og en irritation over ikke at meste situationen bedre. 

For uanset hvordan jeg gjorde klassen klar, opstod der undervejs et hav af undskyldninger for at komme op at stå og gå rundt. Pludselig var det vigtigt at smide en gammel madpakke i skraldespanden, spidse en blyant, puffe til kammeraten, få et viskelæder til at falde på gulvet, binde sine snørrebånd – you name it – alt gjaldt, når bare det kunne afbryde det monotone i at sidde stille for længe ad gangen.

For mig betød det, at jeg skulle finde alt det overskud, jeg overhovedet kunne for at bevare roen, holde fokus på fagligheden og forsøge at give plads til alle læringsstile. Den dengang nye og hotteste læringstilgang, som jeg så gerne ville mestre.

Særligt én dreng skilte sig ud, når det gjaldt uro og om, hvem der støbte de fleste af de kugler, som fik resten af flokken til at følge trop. Lynende intelligent, sød, høflig og normalt glad for dansk. Gang på gang havde vi en lang snak efter diktaten om, hvad der mon gjorde, at han var så urolig og forstyrrede så meget, men vi blev aldrig rigtig klogere.

Indtil den dag, hvor alt i vores fælles diktatliv ændrede sig. Den dag, hvor han sad stille under hele seancen. Den dag, hvor han spredte ro i klassen. Den dag, hvor hans lærer fik tårer i øjnene over at kunne læse ord for ord uden behov for gentagelser, kunne samle hæfterne ind og opdage et overskud til 10 minutters leg bagefter.

Først forstod jeg ikke helt, hvad der foregik og tænkte – hånden på hjertet – at der var noget i gærde. Det viste sig imidlertid, at denne skønne drengs gymnastikpose var væltet, og han nu sad og nulrede den med sine bare tæer. Disse små bevægelser gav kroppen den ro, der skulle til. Så simpelt. Så enkelt. Så ligetil.

Bold_hjaelper_paa_koncentrationen_SproggrenEfter diktaten var han selv ét stort smil og kom op til mig og sagde, at det havde været den bedste diktat nogensinde. Da jeg spurgte ham, om han selv havde lagt mærke til noget, der var anderledes, var hans svar, at det helt klart var mig, der havde været meget roligere og mere glad, end jeg plejede..

Jeg fortalte ham nu om, hvad jeg havde set undervejs, og vi besluttede os for at prøve flere ting. Det endte til sidst med, at han ofte sad med en basketball under fødderne, når der virkelig skulle knald på koncentrationen, og det ændrede både atmosfæren i klassen, læringsudbyttet og vores relation.

Laesning_paa_pilatesbold_SproggrenBold_som_stoette_SproggrenNulrebolden_giver_ro_Sproggren







Siden har jeg prøvet det af i flere afskygninger på mine mange camps og i dag med voksne flygtninge, som nyder den ro, som ganske små bevægelser med fingre eller tæer giver dem, når de spænder og slapper af med en nulrebold. Jeg er helt med på, at bolde ikke løser alle problemer, men i en tid, hvor diagnoser og medicin meget ofte er en hurtig løsning, synes jeg, det er værd at kaste sig ud i det. Om det er at sidde på eller med en bold, drible forsigtigt med den, trille den frem og tilbage – eller noget helt andet, som stimulerer vores sanseapparat. Bare prøv det.

Hermed mine bedste ønsker for alle de urolige børn og voksne – jeg håber, I finder netop jeres bold!

Kh Merete / Sproggren

Læs Mere

Hvordan holder man gejsten?

Når de mange små poder træder ind i deres første klasselokale, er det for langt de flestes vedkommende med stor spænding og positive forventninger.

Jeg bilder mig faktisk ind selv at kunne huske følelsen – også af den spritnye og hjemmesyede kjole med prikker, som var ret kort ;o) Jeg var stolt af min nye skoletaske, de skarptspidsede farveblyanter og mit ABBA-bogbind. Ku’ bare ikke vente, til vi fik de første lektier for!

Meretes første skoledag-1_Sproggren
Stor var min skuffelse derfor også, da 1. skoledag blot gjaldt om at hygge, kigge på sine nye kammerater og lære navne. Nøj, hvor var jeg sur, da jeg kom hjem. Faktisk så sur, at jeg smækkede med havelågen og gik direkte ind på mit værelse. Det var slet ikke det, jeg havde gået og glædet mig til hele sommerferien!

Ja, jeg er godt klar over, at det nok ikke er den mest gængse reaktion på ikke at få lektier for, og selv om det fortsatte skoletiden ud, er det faktisk ikke min hovedpointe med denne lille personlige historie. Det er derimod ord som håb, forventninger, skuffelser, krav, støtte, pres og opmuntring.

Meretes første skoledag-3_Sproggren
For tænk, hvor mange børn, der med den vildeste energi og største gejst møder op i skolen for at lære en masse, blive klogere, vokse og få udvidet deres horisont. Hvis de ikke bli’r mødt af metoder, krav, forståelse, tid og opmuntring i den grad, som netop de har brug for, kan det hurtigt blive svært. Og skoleglæde bli’r vendt til skolelede. Jeg har mere end én gang mødt skoletrætte børn i 1. og 2. klasse, og det gjorde mig bare så trist.

Men hvor nemt er det med så store klassekvotienter, som der er mange steder i dag? Presset er enormt på de lærere og pædagoger, som skal møde hver elev, præcis hvor han eller hun er, og derfor er det også ekstra vigtigt at bakke op om deres initiativer, give dem arbejdsro og tid til at lære alle at kende.

Det er en af årsagerne til, at jeg har lavet 3 START-PAKKER, som koncentrerer sig om hhv. læsning, stavning og regning/talforståelse. De er skabt til forældre, pædagoger og lærere, som gerne vil sætte lidt ekstra farve, krudt og bevægelse på den første læring, så gejsten bevares, og man får lyst til mere.

Når nysgerrigheden og legen styrer arbejdet, og hele kroppen får lov til at være med, kan man nemlig komme rigtig langt, og det er vel det, vi i bund og grund alle ønsker. Både for os selv og for vores børn.

Kh Merete/Sproggren

Læs Mere

Dansk-træning i sommerferien

I juni måned talte jeg med flere af de flygtninge, jeg underviser eller ses med på mine GÅ DANSK-ture, og de var rigtig kede af ikke at kunne træne deres nye sprog i mange uger. Det satte med det samme mange tanker i gang.
Efter en del overvejelser og en god snak med min altid hjælpsomme leverandør Hertels A/S  besluttede jeg mig for at stille 10.000 gratis vendekort til rådighed for folk, der ville hjælpe flygtninge med dansk-træning af ord og faste udtryk i ferien – og selvfølgelig også gerne på lidt længere sigt.
På kun én uge blev 100 sæt à 100 kort revet væk, og det var godt nok en skøn følelse at kunne sende dem til steder i hele landet sammen med gode råd til brugen af dem. Tak for de mange søde hilsner og billeder. Tak for jeres hjælpsomhed!

Vendekort til dansktraening_Sproggren

Dette billede er fra Café Venligbo i Hjørring, som med det samme gjorde flittigt brug af vendekortene. 



 

Læs Mere

Ja, vi er også mennesker!

Har netop læst artiklen om læreren Loris El-Haj, som har vundet Politikens Undervisningspris for både at være lærer og et godt forbillede for elever i modtageklasser. Stort tillykke herfra!

Det gør mig så glad at se netop dét anerkendt. At det er nødvendigt at ha’ den menneskelige side med. At vi godt må vise, hvem vi er bag ‘lærer-masken’. At vi gerne vil eleverne som personer.

Relation_til_elever_Sproggrens_Blok

Et skønt minde fra min efterskoletid i 2009


Noget, som bestemt ikke gives plads og anerkendelse alle steder, og det er synd og skam for alle parter. Hver og en af os skal selvfølgelig ha’ lov til at vælge, hvor meget vi vil give og tage imod, men at tro, man mister respekt på at gå ‘all in’, er efter min mening helt forfejlet.

Det ville glæde mig stort, hvis denne særpris kan støtte de lærere, der insisterer på at turde være hele mennesker på arbejdet. For det er der brug for.

Merete Løvgreen/Sproggren

Læs Mere

Bevægelse på blokken

Når man bruger udtrykket ‘at lægge hovedet på blokken’, er det for at understrege, at man taler sandt. At man står inde for noget.

Jeg står i den grad inde for bevægelse i undervisningen, og i anledning af mit allerførste indlæg på min nye blok passede denne lille omskrivning mig derfor godt.

Bevægelse har så mange fordele og skønne sidegevinster, at jeg finder denne vinkel på undervisning og læring både nødvendig og uundværlig. Som variation og supplement til alle de øvrige tiltag, der foregår i skolen og på sprogcentret, giver bevægelse en oplagt mulighed for at inddrage hele mennesket i læringsprocessen. Og det har vi brug for.

Graden af succes afhænger som med alt andet stadig mest af den lærer, der præsenterer aktiviteten, men gør man det med godt humør, et åbent sind og ikke mindst stor faglighed, kan deltagerne få et et stort og varigt løft.
Rundbold-bøjning fra Sproggren
Et løft, som gælder
– indlæring og aktiv brug af det faglige emne
– sociale færdigheder (og deraf mindre mobning)
– motivation og trivsel
– fordybelse i detaljen
– differentiering uden følelsen af eksklusion

Derfor har jeg valgt bevægelse som den røde tråd i alle mine aktiviteter til alle mine fag og alle mine aldersgrupper. Og jeg elsker det!

Merete Løvgreen/Sproggren

Sproggrens DANSK

Sprog i Bevægelse til 1.-10. kl.

Grammatik og stavning – også til unge og voksne. Instruktionerne gør det nemt at formulere læringsmål, og det faglige indhold følger Fælles Mål. Sparer dig for mange timers forberedelse og gi’r ny inspiration.
Ordene stammer fra Sproggrens egen ordbank på over 20.000 ord.

Populær LÆSEHYGGE

Min e-bog LÆSEHYGGE

er efterhånden blevet downloadet mere end 10.000 gange. Bruges af forældre, pædagoger, lærere og bibliotekarer i hele landet til at sprede glæde og læselyst blandt børn.
E-bogen erstattes nu af 3 mail-serier. Dem kan du læse mere om her.

Bevægelse til tosprogede

DSA = Dansk2 i Bevægelse

Den faglige ’familie’ blev i 2016 udvidet med materialer og inspiration til Dansk som Andetsprog.
Aktiviteterne er udviklet for at give plads til mere dialog, glæde og bevægelse, og emnerne er relateret til deltagernes hverdag.

 

Vendekortene kan selv

Sproggrens over 1.000 vendekort

Et vendekort har f.eks. en opgave på den ene side og facit på den anden. Kortene kan bruges til dansk, matematik, engelsk og dansk2.
Ideelle til pararbejde og velegnet til selvkontrollerende opgaver og lektiehjælp.

 

Konceptbeskrivelse

Sproggren blev dannet 14. november 2008 med det formål at gøre såvel undervisning som læring mere inspirerende ved at få kroppen med.
Stifter og udvikler Merete Løvgreens vision var og er stadig at skabe helt konkrete aktiviteter og oplæg til lærere og undervisere, så de nemt og hurtigt kan inddrage bevægelse i deres lektioner uden at miste det faglige fokus.
Derudover skabes der løbende tips, inspiration og opgavekort til forældre og lektiehjælpere, som træner de basale færdigheder uden for skolen.
Det har bl.a. resulteret i e-bogen LÆSEHYGGE, som utallige familier, lærere, pædagoger og bibliotekarer allerede har downloadet.
Start-Pakker til skolestartere er ligeledes blevet populære, når forældre vil sikre den basale viden.
Det store ønske er at give mange flere børn, unge og voksne lyst til og mulighed for at lære de vigtigste fag – dansk, engelsk og matematik – så de har større mulighed for at få en uddannelse.
For at sprede budskabet om metoden Sprog & Tal i Bevægelse holdes der kurser bl.a. via CFU og på den enkelte skole.
I 2016 rundede Sproggren skole nr. 600 her i Danmark, hvor man bruger aktiviteterne, lige som mange forældre er blevet inspireret af konceptet Lektiehygge. Flere camps i landet bruger nu også materialerne, når børn og unge skal rykkes hurtigt både fagligt og personligt.
I 2016 fik Dansk2 i Bevægelse til voksne nydanskere premiere, og flere idéer får løbende lov til at folde sig ud i takt med jeres ønsker, behov og forslag.