Dansk2
Dansk som Andetsprogs-aktiviteter med bevægelse og faglighed
- sætter skub i dialog og samarbejde blandt kursisterne
- består af alderssvarende og relevante ord og sætninger
- læner sig op ad de skriftlige emner, så den røde tråd kan holdes
- giver motivation, humør og variation i den daglige undervisning
- bringer mere liv i ordforråd, grammatik, udtale og brug af sproget
- lægger op til bevægelse i større og mindre grad, men også til fordybelse
Aktiviteterne til Dansk som Andetsprog er alle udviklet for at give dig som underviser et supplement og inspiration til flere vinkler, så du kan spare tid på forberedelsen og have et mere konkret materiale lige ved hånden.
Et materiale, som kan bruges på forskellige måder og derfor også i mange lektioner, hvor der tages hensyn til både differentiering og progression.
Da Sproggren blev stiftet i 2008, var den helt oprindelige plan faktisk at gøre noget ved tosprogsundervisningen i Danmark. Med linjefaget Dansk som Andetsprog og efterfølgende undervisning af mange forskellige aldersgrupper i bagagen ønskede jeg især at udvikle et materiale, som ikke virkede for barnligt eller ydmygende, selv om niveauet var for begyndere.
Dansk2 i Bevægelse er kort fortalt en undervisningsmetode udviklet af Merete Løvgreen.
Inspireret af læringsstile, men med glæden ved læring og bevægelse som den primære kerne.
Materialet er udviklet på baggrund af teori fra linjefaget og egen undervisningserfaring. Dels fra folkeskolen, dels fra unge og voksne flygtninge i min fritid som Venligboer + i et samarbejde med UCplus Sprogcenter Greve.
Instruktionerne er korte og overskuelige med forslag til arbejdet med ordkort og sætninger, skilte til sortering og arbejdsark, så kroppen kan være aktiv under indlæringen og senere kan hjælpe hjernen med at huske stoffet.
For at skabe alderssvarende eksempler, som alligevel tager hensyn til mange kursisters behov for andre måder at gå til stoffet på, mere taletid og anledning til at bruge deres nye ordforråd aktivt. Mange af de unge/ voksne, der deltager i sprogundervisningen, er ikke vant til at sidde på skolebænken og har derfor brug for variation i løbet af en lang dag.
At man kan koncentrere sig om et ord eller en sætning ad gangen kan gøre opgaven meget mere overskuelig, og samarbejdet gavner både sprogligt og socialt.
Dansk2 i Bevægelse kan spare mange timers forberedelse og give yderligere inspiration, så den fysiske aktivitet kan justeres op eller ned, mens den faglige fordybelse bevares.
Faglige discipliner såsom træning af ordforråd, udtale, grammatik, stavning og sætningsdannelse er krydret bevægelse og små konkurrencer.
Dansk2 i Bevægelse er ment som et fagligt kvalificeret og varierende afbræk i den almene danskundervisning. Det kan derfor med fordel bruges som supplement til det øvrige arbejde med lytteøvelser, grammatikhæfter, computere og bøger.
Ord og sætninger af udvalgt i forhold til de gængse emner, der bliver undervist i, og de områder som berører de voksne kursister i dagligdagen. Hver instruktion giver flere forslag til arbejdet, mens der også lægges op til brug af egne idéer og kursisternes input.
De mange forskellige aktiviteter er målrettet unge/voksne kursister, som er i gang med at lære dansk på sprogskoler, VUC’er, AMU, HF m.m. Materialet er så differentieret, at alle kan få gavn af det, men dem, der har brug for afveksling og mere fysisk kontakt med det abstrakte sprog, vil få særlig glæde af Dansk2 i Bevægelse.
Som underviser vil du trives med materialet, hvis du har et åbent sind ift. nye input, har lyst til mere liv på holdet og gerne vil skabe yderligere plads til dialog, smil og samarbejde. Endelig skal du ha’ lyst til at gå forrest under aktiviteten, så kursisterne kan se og mærke, at der er en mening med at bevæge sig, mens de lærer – uden at det bliver hverken barnligt eller ydmygende.
Resultatet er Dansk2 i Bevægelse, som er blevet udviklet og afprøvet i samarbejde med undervisere, kursister og elever på flere sprogcentre og i modtageklasser samt de mange flygtninge, jeg har mødt på min vej med GÅ DANSK og frivillig sprogundervisning. Med deres hjælp har jeg fået inspiration til relevante emner og feedback til justeringer i forhold til arbejdet med materialerne i en travl hverdag.
Læs, hvad kursister, undervisere og leder mener om Dansk2 i Bevægelse.
De tilbageholdende tør prøve mere, og dialogen bliver altafgørende, da opgaverne løses ved at samarbejde.
Kort sagt er Sproggrens materialer et meget kærkomment supplement,
som skiller sig markant ud fra det øvrige lærebogsmateriale til danskuddannelserne.
Nina Voigt, Sprogcenterchef, UCplus A/S, 2670 Greve
Og jo, selvfølgelig har der også været skepsis her som de fleste andre steder, hvor jeg har præsenteret mine idéer for første gang, men det er kun et sundt tegn på, at jeg kommer med noget anderledes.
Denne anden tilgang til undervisning og læring har nu givet mig tilpas mange positive reaktioner – personligt såvel som fagligt – til, at jeg tror fuldt og fast på, at der er brug for variation. Det får jeg ydermere bekræftet, når jeg på frivillig basis underviser flygtninge fra Eritrea eller vikarierer på sprogcentre for at få endnu mere erfaring med forskellige niveauer af dansk2-undervisningen. En til stadighed meget berigende oplevelse, som også sætter sit præg på dette materiale.
Det er mit håb, at materialerne vil blive brugt på sprogcentre og -skoler, lektiecaféer og måske endda i stuerne hos ihærdige Venligboere, som sætter sig for at hjælpe med dansktræningen.
Har du spørgsmål, ønsker eller forslag til emner eller samarbejde, er du mere end velkommen til at skrive til mig på: merete@sproggren.dk.